Duimzuigen
Duim- vinger- en speenzuigen.

Duimen of vingerzuigen.
Voor veel kinderen is dit een dagelijkse of nachtelijke bezigheid. De behoefte om op duim of andere vingers te zuigen komt voort uit de zuigbehoefte in het eerste levensjaar.

De fopspeen.
Bij een sterke zuigbehoefte kan gebruik worden gemaakt van een fopspeen, dit kan het duimen voorkomen. Na het eerste jaar moet het gebruik van de fopspeen worden afgeleerd. Begin hiermee overdag.

Gevolgen van duimzuigen.

  • Verkeerde tonghouding, dit kan verkeerd slikgedrag tot gevolg hebben;
  • Afwijkende spraak;
  • Scheefstaande tanden en vervorming van de kaak;
  • Mondademhalen.

Afleren van het duimen of het gebruik van de fopspeen.
Vanaf het vierde jaar is het kind in staat om actief mee te werken en samen met u het duimen af te leren. Het is belangrijk om samen aan de slag te gaan en de gevolgen van het duimen uit te leggen.
Veel kinderen vinden het niet fijn om in 1 keer te stoppen met duimen. Bouw dit daarom langzaam af. Geef voor elke gelukte stap een kleine beloning. Stimuleer al gauw het inslapen zonder duim. Als het kind slaapt, dan de duim uit de mond halen en de lippen sluiten.

Hulpmiddelen.

  • Door het lakken van de nagels met een felle kleur kan uw kind herinnerd worden aan het besluit om het duimen af te leren;
  • Maak duim- of vingerpoppetjes van restjes stof. Wanneer kinderen deze dragen, kunnen ze niet duimen. Deze kunnen ook ’s nachts gebruikt worden;
  • Hang tekeningen, stickers of duimpoppetjes op die plaatsen in huis waar het kind vaak duimt. Dit is een geheugensteuntje voor uw kind, om niet meer te duimen;
  • Plak een pleister op de duim of vinger;
  • Laat het kind slapen met een sok om de hand.

Tips.

  • Geef uw kind regelmatig een pluimpje als het zijn best doet om niet te duimen;
  • Belonen heeft meer effect dan straffen;
  • Duimen vindt vaak plaats als het kind moe is, zich onzeker voelt of zich verveeld. Probeer dan samen iets leuks te gaan doen.

Heeft u vragen, wilt u advies of informatie, dan kunt u contact opnemen met:

terug naar boven
print deze pagina
zoek op deze site
Ga naar boven
Print deze pagina
Mail deze pagina
E-mail ontvanger E-mail afzender
Bericht
Naam afzender
Zoek